1. godina 2. godina 3. godina Djeca

Djeca i tehnologija: Kako djeca vide uređaje oko sebe

Djeca i tehnologija: Kako djeca vide uređaje oko sebe Bebe.hr portal

Djeca i tehnologija u današnjem su vremenu idu ruku pod ruku što roditelje često plaši i ne znaju kako se prema tome postaviti. Neki roditelji pribjeći će prevelikom ograničavanju tehnologije kod svoje djece, dok će je drugi koristiti kao zamjensku „dadilju“. Niti jedan od ovih stilova roditeljstva zapravo ne pomaže njihovoj djeci. Potrebno je shvatiti kako su TV, video igre, kompjuteri i pametni mobiteli dio današnjeg svijeta bez kojih se jednostavno ne može funkcionirati. Ono što je važno jest objasniti djeci da, iako je svijet u mobitelu ili na TV-u jako zanimljiv, bitne stvari postoje i izvan ekrana.

Možda će Vas još zanimati: Potaknite razgovor sa svojom bebom

TV, videi na društvenim mrežama, igrice i filmovi utječu na djecu. Njihov učinak ovisi o dobi djece. Zastrašujuće slike mogu uznemiriti mlađu djecu i zabrinuti stariju. Djeca predškolske dobi mogu kopirati nasilje. Starija djeca mogu krivo shvatiti medijske poruke o nasilju. Seksualne slike mogu utjecati na to kako djeca svih dobi vide sebe i svoj seksualni razvoj.

 

Djeca i tehnologija povezani su od najranije dobi

Male bebe i djeca do treće godine života vole gledati svjetlo, kretanje, aktivnost i zvuk na televizorima, tabletima i telefonima, ali ne razumiju u potpunosti što se događa. Mogu prepoznati poznate likove ili glasove nakon što su ih često vidjeli i čuli. Mogu kopirati ono što vide na TV-u ili videozapisima na društvenim mrežama. Ali vjerojatnije je da će to učiniti s vama – na primjer, kopirat će pljeskanje ako vi plješćete s njima. Mogli bi biti uznemireni neočekivanim glasnim zvukovima ili zastrašujućim slikama na ekranu. Ne razumiju razliku između onoga što vide na ekranu i onoga što doživljavaju u stvarnom životu dok ne napune 18 mjeseci.

 

 width=

 

Djeca predškolske dobi fokusiraju se na vizualne aspekte onoga što vide na ekranu, ali ne prate uvijek narativne dijelove priče. Uživaju u crtićima i animacijama i shvaćaju da su neki crtići napravljeni za stariju djecu ili odrasle. Ne razumiju uvijek razliku između fantazije i stvarnosti i mogli bi pomisliti da je ono što vide stvarno, osobito ako fantazija koristi visokokvalitetne specijalne efekte. Slike čudovišta, opasnih životinja ili užasnih lica mogu dugo ostati u glavama predškolske djece. To se može dogoditi bez obzira na to što se još događa u priči ili koliko su likovi simpatični. Također, zastrašujuće slike u vijestima mogu uznemiriti djecu. Na primjer, mogu ih zabrinuti slike koje prikazuju rat i patnju, nasilje, požar ili nesreće.

Djeca predškolske dobi mogu kopirati ono što vide na TV-u ili u videoigrama, YouTube videozapisima ili TikTok videozapisima, čak i ako ne razumiju u potpunosti što se događa. To može biti problem ako gledaju nešto nasilno ili opasno. S otprilike 5 godina, djecu počinje zanimati suvremena glazba. Ako gledaju glazbene videozapise koji prikazuju seksualizirane slike, radnje i plesne pokrete, mogli bi kopirati te pokrete.

 

Što učiniti?

Činjenica je da svoju djecu u kasnijim fazama života nećete moći zaštititi od svih negativnih slika koje će možda vidjeti. Ono što možete učinit jest, ako vide nešto što smatrate lošim, razgovarati s njima i objasniti im zašto je to što gledaju loše. I zašto to ne bi trebali kopirati u svakodnevnom ponašanju.

POVEZANO: Koji je utjecaj korištenja mobitela i tableta kod male djece?