Montessori odgoj tj. metoda obrazovanja je netradicionalni pristup učenju koji se fokusira na poticanje osjećaja neovisnosti i osobnog razvoja u učionici.
Neke od njegovih jedinstvenih komponenti uključuju:
- trosatne vremenske blokove za aktivnosti,
- učionice za različite dobne skupine,
- i posebne materijale za učenje te nastavne planove i programe.
Postoje mnoge prednosti Montessori metode i nekoliko empirijskih studija otkriva obećavajuće rezultate. Ali i mane, kao što su visoka cijena i nedostatak strukture. Unatoč tome, postoje deseci tisuća Montessori programa diljem svijeta.
Što je točno Montessori odgoj i učenje?
Montessori metodu razvila je dr. Maria Montessori početkom 1900-ih. To je specifična metoda obrazovanja usmjerena na dijete koja uključuje aktivnosti koje vode djeca (koje se nazivaju „rad“). Zatim učionice s djecom različite dobi i učitelje koji potiču neovisnost među svojim učenicima.
Dr. Montessori je vjerovala da djeca bolje uče kada sama biraju što će učiti i ta je filozofija danas prisutna u Montessori učionicama. Montessori učionica vjerojatno izgleda drugačije od onoga na što ste navikli. Stvari koje ju čine jedinstvenom uključuju:
- Razne aktivnosti koje djeca biraju tijekom dana
- Učitelji se kreću od grupe do grupe umjesto da stoje ispred učenika
- Netradicionalni sustav ocjenjivanja
- Fokus na učeniku – socijalni, emocionalni, intelektualni i fizički razvoj se uzimaju u obzir
Poticanje ljubavi za učenjem
Ova obrazovna filozofija nastoji potaknuti ljubav prema učenju. Ideja je da djeca ostanu neprestano znatiželjno o ljudima i svijetu oko sebe te da na učenje gledaju kao na ugodan cjeloživotni proces. A ne kao teret koji prestaje kada se oglasi zvono za završetak nastave. Što se tiče specifičnih materijala za učenje, Montessori metoda se oslanja na određene vrste materijala, a oni se razlikuju ovisno o dobi učenika.
Jedna od najvećih pozitivnosti ove metode jest uključenost djece s invaliditetom od najranijih dana. Budući da su djeca grupirana s drugom djecom različite dobi i imaju istog učitelja tri godine, učenici s posebnim potrebama obično imaju manji pritisak da drže korak sa svojim vršnjacima. I više slobode da uče i rastu vlastitim tempom. Kontinuitet učionice također može pomoći učenicima s posebnim potrebama da uspostave bliske veze unutar svoje učionice. Stvarajući sigurno i stabilno okruženje za učenje.
Montessori filozofija „slijedi dijete“ omogućuje svoj djeci – ne samo onoj s posebnim potrebama – individualizirano obrazovanje. Nastavni plan Montessori instruktora može sadržavati ime svakog djeteta s različitim ciljevima i idejama za njihov jedinstveni stil učenja. Ovo posebno pomaže učenicima s posebnim potrebama da uče vlastitim tempom.
Ipak, Montessori odgoj i učenje nije idealno za sve
Iako se „slijeđenje djeteta“ ne bi trebalo tumačiti kao „pustiti djeci da rade što god žele“, to je ipak manje strukturiran kurikulum od onog koji možete pronaći u uobičajenijem pristupu. Iz tog razloga, poneka djeca shvatit će ovu školu nedovoljno ozbiljno.
Montessori odgoj snažno potiče osjećaj neovisnosti i samostalnog rada. Iako zvuči idealno, zapravo i nije uvijek tako. Posebno kada jednom dođete na tržište rada gdje se nerijetko kao jedan od uvjeta zapošljavanja traži mogućnost rada i dobro funkcioniranje u timu. Poduzetnički način razmišljanja koji može biti toliko vrijedan ako pokrećete vlastiti posao, također može otežati timsku suradnju. I primjerice rad pod autoritetom ako se zapošljavate u nečijoj tvrtki.
POVEZANO: Odgojite uspješnu djecu! 3 teška pravila roditeljstva