Foto: master1305 / Freepik
Tvrdoglav, energičan, preaktivan, nestrpljiv, jako pametan, mala mudrica i mali pregovarač. Za njega pravila ne vrijede, uvijek ima dodatno pitanje, a kada pokušavaš usmjeriti pažnju i tražiš suradnju, izostaje. Luta u nekim svojim mislima, trči, skače, posvuda je. Teško se koncentrira i lako gubi fokus.
Je li ti poznat ovaj opis? Imaš li i ti svoju verziju „100 na satića“?
Djeca, koju možemo ovako opisati, često izazivaju nezgode, vrlo su bučni i aktivni i teško ih je ne primijetiti. Ipak, gledajući s druge strane, jako ih je teško i svrstati pod neku kategoriju ili uputiti nekom stručnjaku. Vrlo često pokazuju disbalans i opisno ulaze pod krov one „malo življa djeca“ dok u svakodnevnom funkcioniranju mogu biti pravi izazov, a ipak bez dijagnoze i nekog teškog kategoriziranja.
Što se krije u pozadini?
Kockica koja nam nedostaje da bismo povezali cijelu priču stoji u pozadini senzornog ponašanja. Djeca koja traže više, jače i žešće vrlo često su djeca koja su neosjetljiva na osjete iz svoje okoline. Ne percipiraju informacije iz svojih sustava na dovoljnoj razini i iz tog razloga traže stalan podražaj i kretanje. Stalnim i čestim kretanjem, nerijetko bez ikakvog smisla i ideje, neosjetljiva djeca kompenziraju svoje izazove senzorne obrade i održavaju svoj sustav reguliranim na taj način iako se nama, gledajući ih sa strane, može činiti kaotično.
Vrlo često ova djeca kao odgovor na svoje ponašanje dobiju uputu poput „Smiri se.“, „Sad malo sjedi, dosta si trčao.“ ili „Nemoj se toliko vrtjeti, povratit ćeš.“ ili „Polako, možeš trčati polako, tako brzo je preopasno.“ koje pored njih prođu kao običan šum, ni ne dotaknu ih. Njihov sustav ne može se samo tako umiriti, preusmjeriti na mirnu aktivnosti ili odustati od brzine i jačine koja im je potrebna da bi osjećali sebe na dovoljnoj razini.
Što nam je onda činiti? Kako usmjeriti, odgajati i podržati brzu djecu?
Prvi korak svakako je analiza ponašanja i priprema aktivnosti. Djetetu koje traži brze i jake aktivnosti treba iste i ponuditi no zadržati svoj cilj i kanalizirati djetetovu energiju. Aktivnostima poput trčanja i skakanja možemo dodati kognitivni izazov, a sve kroz formu traženja rješenja ili rješavanja prepreka. Djetetu koje traži više, brže i jače treba to i pružiti na kontroliran način te nakon senzornog punjenja tim putem, potaknuti obradu i pospremanje informacija. Tek kada njihov sustav bude svjestan brzine, jačine i količine podražaja i kada ih adekvatno pospremi, bit će spreman za druge izazove i mirne aktivnosti, kao i za prihvaćanje pravila i uputa.
Primjerice, kada dijete nekontrolirano brzo trči i čini nam se kao da nema cilja ili ideje, možemo potaknuti to trčanje zadajući djetetu izazov: „Možeš li pretrčati ovu sobu za X sekundi, a da ne srušiš ništa i ne dotakneš baš nikoga?“. Preokretanjem djetetove potrebe za kretanjem u svrsishodnu aktivnost uključujemo djetetov kognitivni dio i potičemo registraciju podražaja, tj. početak obrade. Nakon završene aktivnosti s djetetom možemo verbalno opisati što se događalo govoreći iz perspektive djeteta samog ne dajući nikakav sud tom ponašanju. Time potičemo obradu i pospremanje informacije.
Nakon takvog, kanaliziranog i usmjerenog „trošenja viška energije“, dijete koje je zadovoljilo svoju senzornu potrebu bit će mirnije i suradljivije za mirne i kognitivne aktivnosti, a time i uspješnije. Prekidanjem ponašanja, izdavanjem uputa i pravila ili razgovorom o istom nerijetko ne postižemo željeni rezultat s ovakvom djecom upravo zbog unutarnje potrebe sustava koju dijete mora zadovoljiti da bi funkcioniralo.
Kanaliziranjem energije, postavljanjem rutina i ritualnih aktivnosti koje podržavaju djetetov sustav, kao i poticanjem i postavljanjem granica kada je dijete za to spremno, podržavamo djetetove potrebe, a time dobivamo suradnju.
Ako te zanima više o ovoj temi, pozivam te da se pridružiš programu „Kako s djetetom koje je 100 na sat?“ u kojem kroz šest susreta u tri tjedna (od 14. listopada) otkrivamo kako usmjeravati, odgajati i voditi senzorno neosjetljivo dijete. Više o svemu na Instagram profilu @Razvojniputokaz.
POVEZANI ČLANCI: Poticanje razvoja fine i grube motorike od najmlađe dobi