Stručnjaci savjetuju

Na forsirajte! Dozvolite djeci da se ‘igraju sporta’

djeca i sport

Foto: prostooleh / Freepik

Poznata je stvar da su djeca i sport nerazdvojiva cjelina, da sport pozitivno djeluje na odrasle i djecu. Bavljenje sportom dovodi do stvaranja zdravih životnih navika, stoga je poželjno da se djeca sa sportom upoznaju što prije. U današnje vrijeme, kada se sport sve više razvija, roditelji imaju mogućnost upisati svoje dijete u sportske aktivnosti od najranije dobi jer je sve više sportskih organizacija koji nude programe prilagođene uzrastu od dvije i pol godine naviše.

Djeca koja su u sustavu organizirane tjelesne aktivnosti manje su sklona nervozi, potištenosti, stresu i napetosti te se bolje prilagođavaju u društvu. Kako bi proces bavljenja sportom bio kompletan i što uspješniji, potrebni su i odrasli koji brinu o djeci i usmjeravaju ih na pravi način – tu mislimo na roditelje i sportske trenere, čiji je zadatak djetetu nakon razdoblja višestranog razvoja pružiti slobodu u odabiranju sporta koji želi, uz dozu primjerenih savjeta koji će mu taj odabir olakšati.

Ljubav umjesto averzije

Bitna je i stručnost trenera koji će primjerenim aktivnostima i povratnim informacijama dijete uvijek poticati i ohrabrivati na napredak i uspjeh. Od najranije životne dobi uloga sporta, ali i bilo koje tjelesne aktivnosti će pozitivno djelovati na rast i razvoj organizma te funkcionalnih sposobnosti pojedinca. Sport poboljšava i potiče pravilno držanje tijela, razvija higijenske i prehrambene navike te unaprjeđuje međuljudske odnose stvarajući pozitivne društvene i moralne osobine. Tjelesna aktivnost podiže i kvalitetu života pojedinca djelujući na biološkom, zdravstvenom, odgojnom, obrazovnom, rekreativnom i stvaralačkom polju ljudskih djelatnosti. Time se čovjek razvija u svakom smislu; holistički, a osobito napreduju funkcionalne, morfološke, motoričke konativne i kognitivne sposobnosti pojedinca.

Važno je naglasiti da dob svladavanja tjelesne aktivnosti nije jednaka za svako dijete te da se određuje razlikama u dječjem razvoju. Neko se dijete motorički razvije brže, neko sporije. Sport je djetetu privlačan zbog igre, zabave i veselja jer u njemu pronalazi sreću, druži se s drugom djecom te koristi pokrete koji uključuju cijelo tijelo. Iako vrlo pozitivno djeluje na dijete, postoji mogućnost da sport djetetu postane odbojan.

Dijete koje je nezadovoljno sportskim treningom pati od poremećaja raspoloženja i umora. Stoga je vrlo bitna uključenost i podrška odraslih osoba, posebno roditelja i odgojitelja koji su djetetu najbliži. Treba razumjeti dijete i njegove faze sazrijevanja, koje su individualne za svakoga te ih poštivati. Uspješno učenje „kako se igrati sporta“ može na zdrav način zadovoljiti potrebu za moći. Dijete usvaja nove vještine te shvaća da kroz sportsku aktivnost može biti prihvaćeno u grupi djece koju slabo ili uopće ne poznaje te na taj način ostvaruje svoju potrebu za moći. U ovom segmemtu bitno je djetetu objasniti da je važno truditi se i nastojati biti bolji nego ranije u izvršavanju
zadatka, a rezultat i usporedba s drugima trebali bi biti u drugom planu.

Bavljenje sportom povezano je i s prosocijalnim ponašanjem u djece; oni pomažu jedni drugima te se trude oko zajedničkog uspjeha, što dovodi do zajedništva i pozitivnog ozračja u momčadi. Sport također sudionicima omogućuje doživljavanje pozitivnih emocija jer djeca dobivaju dojam kako sudjeluju u važnim aktivnostima te stječu osjećaj pripadnosti grupi. Ukratko, uključivanjem djeteta u sport i sportske aktivnosti potiče se razvoj cjelovite ličnosti, a ne samo motorike.

Uloga roditelja i trenera

Roditelji često griješe pretjeranom brigom za djetetov uspjeh u sportu, što na njega stvara ogroman pritisak i uzrokuje posljedice. Postavljanje nerealno visokih ciljeva za dijete može dovesti do toga da ono izgubi vjeru u sebe, što će na kraju krajeva poremetiti odnos između roditelja i djeteta. Djetetu je najvažnije da se prilikom treniranja zabavlja i druži s vršnjacima, a upravo to je vrlo često formula za uspjeh. Trener ima važan zadatak jer je on osoba koja može uputiti djecu u smjeru međusobne suradnje i konstruktivnog natjecanja, odnosno natjecanja koje će djetetu biti poticaj, a rezultati ostale djece bit će standard prema kojem će vrednovati svoje napredovanje u sportskim vještinama. Kad se spominje natjecanje, bitno je da trener spriječi pojavu nezdravog natjecanja među djecom u kojem dolazi do izrugivanja i omalovažavanja manje uspješne djece od strane djeteta koje je uspješnije.

S obzirom da je u sportu na neki način nametnuta tendencija ka postizanju uspjeha, potrebno je da trener posjeduje određene karakteristike voditelja kojima će se
uspjeh i ostvariti. Stoga bi trener trebao prije svega kombinirati autoritativni i demokratski stil vođenja u kojem će ponekad samostalno odlučivati o definiranju granica i dužnostima svakog djeteta, a ponekad zajedno s djecom odlučiti o tome što poduzeti. U sportu je važna komunikacija pa bi trener trebao poslušati mišljenje djece te provjeravati što su naučila, a što ne, odnosno voditi s njima dvosmjernu komunikaciju. Osim komunikacije, bitni su i dogovori trenera s djecom o budućim koracima i važnim odlukama koje trebaju donijeti.

Svako dijete treba biti saslušano, uvaženo i prihvaćeno stoga je korisno povremeno uzimati u obzir i njihove prijedloge. Kako bi se stimulirao trud svakog pojedinca u sportu, trener bi trebao često ukazivati na pojedinačna postignuća na način da ih pojedinačno pohvaljuje, no i kudi, ali trebao bi to učiniti obzirno i ne previše grubo. Najefikasniji učinak trener ima ako je zbilja uključen u grupu djece koju vodi.

Želite li da vaše dijete isproba blagodati bavljenja sportom, uključite se u naše darivanje koje organiziramo zajedno sa sportskom školom Dinamo. Uvjete darivanja pronađite na Facebooku i Instagramu Bebe.hr, a sportsku školu Dinamo upoznajte u nastavku teksta.

POVEZANI ČLANCI: Kako izabrati pravi sport za dijete?

Dinamo je univerzalna sportska škola zadužena za približavanje djece sportu, koja djeluje već dugi niz godina, na više vanjskih lokacija u Zagrebu, uključujući i vrtiće. Sveukupno odgaja preko 300 djevojčica i dječaka starosne dobi od tri do sedam godina starosti.
Koncept rada Dinamovog redovitog sportskog programa usmjeren je na višestrani razvoj djece radeći pritom više sportova tijekom jedne pedagoške godine razrađenih po elementima za svaki pojedini mjesec. Cilj programa je unaprijediti psihofizički razvoj djeteta, razvoj kreativnosti, te osjećaj zajedništva uz isticanje individualne kvalitete svakog polaznika.

Ivan Jelić, trener SŠ Dinamo