12 do 24 tjedna Trudnice

Debljanje u trudnoći zdravo je i poželjno

Debljanje u trudnoći

Trudnoća jednostavno ne može proći  bez debljanja. Dodatni kilogrami potrebni su i vama i bebi. To je prirodni proces stvaranja zaliha trudnoću, porod i dojenje. Najveći dio kilograma dobivenih tijekom trudnoće čine beba i voda koja se zadržava u nogama i ostalim dijelovima tijela te će većina toga i otići ubrzo nakon poroda. Ostali kilogrami stvar su discipline i redovitog vježbanja. No nećemo toliko pojednostaviti stvar, a da se malo ne osvrnemo na same razloge debljanja i sve procese koji se u tijelu događaju tijekom ovog razdoblja koje s razlogom nazivamo drugim stanjem.

Trudnoća je izuzetno dinamično razdoblje u kojem žensko tijelo prolazi kroz brojne fiziološke promjene, uključujući i povećanje tjelesne mase. Razumijevanje evolucijskih razloga za debljanje tijekom trudnoće može nam pomoći bolje shvatiti te procese. Evolucijski gledano, debljanje u trudnoći ima smisla jer pruža dodatne rezerve energije za majku i nerođeno dijete. Tamo nekad daleko prije današnjih nas, tijelo je znalo da će, u uvjetima ograničene dostupnosti hrane, ova sposobnost akumuliranja rezervi igrati ključnu ulogu za preživljavanje majke i djeteta u vrijeme kad hrana može biti manje dostupna.

Gdje odlazi sva težina?

Težina koja se dobiva tijekom trudnoće ne sastoji se samo od mase fetusa, niti se sva težina pripisuje maminim kilogramima. Težina se raspoređuje ovako: dio težine odnosi se na samu masu fetusa, koja čini značajan udio ukupne mase. Dio težine pripada posteljici – organu koji tijelo stvara u trudnoći, a koji je “žila kucaviaca” za dijete tijekom čitave trudnoće;  Malo vaše mase dodijelit ćemo i amnionskoj tekućini (plodna voda) koja okružuje fetus i koja također ima svoju masu. Veća količina krvi u tijelu trudnice znači još malo veće brojeve na vagi jer tijelo proizvodi dodatnu količinu krvi kako bi opskrbilo fetus hranjivim tvarima i kisikom. I dojke rastu kako bi se pripremile za dojenje nakon poroda pa samim tim imaju i veću težinu, a povećava se još i količina vode u tijelu jer tijekom trudnoće, tijelo zadržava više tekućine. Kad se vaša ukupna težina podijeli na sve to, ostatak ćemo staviti na “vaša leđa” i to ostaviti onim kilogramima koje ste dobili jer ste uživali u slasticama. I neka ste! 

Debljanje u trudnoći Bebe.hr portal

Koliko je “normalno” dobiti tijekom trudnoće?

Prosječno povećanje tjelesne mase tijekom trudnoće može varirati ovisno o različitim čimbenicima, uključujući početnu tjelesnu masu trudnice, zdravstveno stanje i individualne karakteristike. Međutim, stručnjaci obično preporučuju sljedeće smjernice:

Normalna tjelesna masa (BMI 18.5-24.9): Trudnicama s normalnom tjelesnom masom preporučuje se između 11-16 kg tijekom cijele trudnoće.

Pothranjenost (BMI ispod 18.5): Trudnicama s nedostatnom tjelesnom masom na početku trudnoće preporučuje se dobivanje između 13-18 kg.

Pretilost (BMI 30 ili više): Trudnicama koje započinju trudnoću s prekomjernom tjelesnom masom preporučuje se između 5-9 kg.

Što je s onima koji dobiju i više?! Ništa, dokle god su trudnice zdrave i trudnoća prolazi uredno. Ovo su smjernice, nisu nepisana pravila za sve žene na svijetu. Važno je napomenuti da svaka trudnica živi u drugačijim životnim okolnostima pa je potrebno posebno pristupati svakoj osobi. Ne vrijede ista pravila za sve jer, primjerice, kodnekih žena, gubitak težine u prvom tromjesečju i varijacije u povećanju tjelesne mase mogu biti normalni dio procesa trudnoće. I ne zaboravite, ako ste zdrava trudnica i ako vam to liječnik dopušta, nastavite vježbati i tijekom trudnoće. 

Gubitak težine nakon poroda

Nakon poroda, mnoge žene žele se odmah vratiti na svoju tjelesnu težinu. No nemojte se zabrinjavati s težinom i opterećivati nepotrebnim. Najprije se odmorite i pustite tijelo da se oporavi. Prva dva tjedna vaše tijelo treba odmor i ležanje, a onda možete krenuti s laganom strategijom povratka u formu. Kako? Najprije samo uz vježbe disanja i vraćanje zdravog abdomena. A poslije toga možete razmišljati i o sljedećem:

  1. Dojenje može pomoći u sagorijevanju kalorija i poticanju gubitka težine. Tijekom dojenja, tijelo koristi dodatne kalorije kako bi proizvelo mlijeko.
  2. Fokusirajte se na uravnoteženu prehranu s obrocima bogatim hranjivim tvarima. Izbjegavajte radikalne dijete! Usredotočite se na zdrave obroke i budite nježni prema sebi.
  3. Postupno uvođenje laganih vježbi, poput šetnji ili joge, može biti korisno. Prije započinjanja novog programa vježbanja nakon poroda morate se konzultirati s liječnikom. Što znači da trebate biti pažljivi i oprezni do prvog ginekološkog pregleda. Postoje razni programi koji se preporučuju ženama nakon poroda, a neke od programa pronađite i ovdje.
  4. Održavanje hidracije važno je za opće zdravlje, a može pomoći u regulaciji apetita.
Lagana redukcija poslije poroda

Oko trećeg mjeseca života bebe možete početi razmišljati o laganoj redukciji veselih trudničkih jelovnika koji su uključivali puno svega i puno slatkiša. Za skidanje kilograma na zdrav način, naglasak bi trebao biti na postizanju zdravog i održivog gubitka težine. Strpljenje je ključno, jer tijelo treba vremena da se prilagodi promjenama. Umjesto fokusa na brze rezultate, mijenjajte jednu po jednu životnu naviku.

Za početak, jutro počnite s malo tople vode, limuna i meda (i možda malo maslinovog ulja). Potom se kasnije odlučite za namirnice posložene prema piramidi zdravog hranjenja. Nemojte srljati i raditi stvari na svoju ruku. Ako već želite smjernice, a niste u mogućnosti izraditi si svoj plan prehrane, pročitajte više o mediteranskoj dijeti. Ovo je način prehrane prepun zdravlja pa ćete uz njeg aodržati zdravlje, mlijeko i postizati svoje ciljeve. Naravno, i o ovome se najprije posavjetujte s liječnikom.

Piramida zdravog hranjenja
Freepik

Gubitak težine nakon trudnoće nije samo estetski cilj; važno je usmjeriti se na zdravlje i dobrostanje organizma. Individualni pristup, podrška zdravstvenih stručnjaka i realna očekivanja ključni su za postizanje dugoročnih ciljeva. Pratite svoj tempo, osluškujte svoje tijelo, odmarajte, opuštajte se, dišite i polako se vraćajte u formu.